Хто такий Homo habilis?

Відсутність альтернативних, нерелігійних версій походження людини - незаперечний факт. Численні докази, включаючи анатомічну, фізіологічну, етологічну, імунологічну та генетичну схожість, підтверджують, що безпосередніми предками людей були антропоїдні мавпи.

Однак, знахідки кісткових залишків проміжних викопних істот - пітекантропів, австралопітеків і хабілісів - не підтверджують гіпотези планомірної еволюції “звільнення від звірячої подоби”. Детальний аналіз антропологічних даних викликає безліч запитань, що приводить до висунення гіпотези 2-стрибкового розвитку: перший фазовий перехід стався під час переходу від австралопітеків до хабілісів, другий - від неандертальців/кроманьйонців до сучасного типу сапієнсів. Час кожного такого переходу - від 3 до 5 тисяч років, що, безумовно, не на користь класичної еволюційної моделі.

Водночас, дослідники вказують на “тупиковість” антропологічних гілок і хабілісів, і неандертальців, і кроманьйонців. Після того, як стало зрозуміло, що “денисівська людина” є фейком, запитання “від кого ми походимо?” набуло ледь не зловісного сенсу: сучасна антропологія не може зв’язати докупи всі проміжні стадії еволюції людини, внаслідок чого homo sapiens sapiens опинився по той бік антропологічних сходів.

Неандерталець

Фото: Livejournal
Неандерталець

В Європі, де спостерігався паралельний процес поступової “неандерталізації”, межа між ранніми неандертальцями та їхніми предками не є чітко визначеною. Однак, контраст між пізніми неандертальцями та Homo sapiens, які їх замінили, є досить виразним.

В Азії цей контраст між прогресивними, але все ж архаїчними гомінінами з Далі і Цзіннюшаня і абсолютно на них не схожими ранніми Homo sapiens з Верхнього Грота Чжоукоудяня і Люцзяна також є помітним.

Найраніші колоністи Австралії - Homo sapiens з озера Манго - були не тільки не архаїчнішими, але навіть грацільнішими за пізніших мешканців цього континенту. Загалом, ми не спостерігаємо спадкоємності між архаїчними гомінінами і людьми сучасного типу ніде, крім Африки. Тому дані антропології свідчать проти розширювального тлумачення поняття “Homo sapiens”.

Крім того, останні дані генетики свідчать про співіснування різних архаїчних форм Homo протягом значного проміжку часу, що становить десятки тисячоліть “мирного співжиття”.

Таким чином, питання, чому були витіснені ВСІ попередні форми, залишається відкритим. Згідно з цією логікою, на Землі мала б існувати тільки Homo sapiens, а всі інші більш “примітивні” види тваринного (і аналогічно рослинного) світу мали б зникнути з лиця планети. Однак цього не сталося. Зникла тільки “архаїчна” людина.

Протиріччя теорії та стрибки в розвитку

Homo habilis

Останні палеоантропологічні дослідження в Африці привели до виявлення нових артефактів, що вносять певну долю парадоксу в наше розуміння еволюції людини. Виявлені в Олдувайській ущелині, а також біля озера Туркана (Рудольфа), річки Омо та в інших місцях рештки Homo habilis, які, як виявилося, існували одночасно з австралопітеками.

Однак морфологічно Homo habilis значно ближчі до Homo sapiens. Вони вже використовували розколоту гальку і примітивно оброблені кістки великих тварин як інструменти, що відрізняє їх від австралопітеків.

Однак, є певні незрозумілості щодо морфології Homo habilis. Наприклад, якщо наші предки були мисливцями і харчувалися сирим м’ясом, то чому їх щелепи і зуби були слабкі для пережовування, а кишечник майже вдвічі довший, ніж у м’ясоїдних? Це питання залишається відкритим.

Також незрозуміло, як Homo habilis і австралопітеки з їхньою масивністю і неповороткістю уникали небезпеки. Вони не могли втекти від хижаків або швидко піднятися на дерева, оскільки вони вже не пересувалися на чотирьох, але й прямоходіння теж не було повністю розвинутим.

Відповідно, залишається відкритим питання про природний ареал, кліматичні умови і займану екологічну нішу протолюдей. На сьогоднішній день в сучасній науці немає робіт, присвячених визначенню екологічних ніш постприматів.

Також немає чіткого уявлення про природу еволюційних “поштовхів”, які дали змогу австралопітекам і Homo habilis відокремитися від своїх прямих предків. Це стосується не тільки переходу до прямоходіння, але й втрати вовняного покрою.

Відзначимо, що різні природні умови зумовили морфологічну різноманітність пітекантропів. В результаті з’явилися кремезні неандертальці, пристосовані до вогких передльодовикових тундр і холодних напівпустель, що вкрили згодом цілі континенти. Майже всі рештки цих тундрових Homo знайдені в передльодовикових зонах Атласу, Кавказу, Загросу тощо.

У холодній Європі не існувало інших видів гомінід. Однак у тропічних регіонах, в екологічній ніші біля водойм, пітекантропи та хабіліси співіснували протягом тривалого часу. Знахідки витончених кісток хабілісів у середньому шарі Олдувая викликають сумніви щодо послідовності людської еволюції.

Мотиви переселення предлюдей з тропічних зон, де було легко добувати їжу, до важких для виживання умов Арктики, залишаються незрозумілими. При розселенні сучасних людей, цей процес виглядає логічним, оскільки вони створювали знаряддя праці та умови життя, що зменшувало потребу в біологічній адаптації.

Однак морфофізіологічні спостереження над сучасним корінним населенням різних природних зон показують значущість таких чинників, як тропічна, пустельна, помірна, континентальна, високогірна, арктична зони проживання.

Ці чинники впливають на особливості біологічної адаптації людини та її фізіологічні процеси, включаючи кров’яний тиск, потовиділення, обмін речовин, вміст у крові гемоглобіну, еритроцитів, холестерину, гамма-глобулінової фракції білків, а також будову тіла. Однак ці особливості з’явилися пізніше, після зміни сприятливих кліматичних умов, появи господарства і культури.

Щодо пітекантропів, вони мали велику щелепу зі скошеним підборіддям, надочний валик і м’язовий рельєф, які відсутні в ембріона людини та менш позначені на викопних дитячих черепах гомінід, ніж на черепах дорослих особин. Це може свідчити про те, що ці властивості є результатом пізнішого пристосування, пов’язаного з господарською революцією - переходом до полювання. Однак це не пояснює генетично неймовірно швидке перетворення передлюдини на Homo sapiens протягом 4-5 тисячоліть.

Це був прогрес шляхом зняття деяких сторін попередньої стадії: втрата прогнотизму і часткове повернення до морфології наяпітеків, що йому передувала, за допомогою ротордації онтогенезу на більш ранній інфантильній морфологічній стадії, а вже з цього рубежу - їхнє мутаційно-селективне подальше зменшення.

Парадокс: у ранніх гомінідів спостерігається більша сапієнтність, ніж пізніх. Таким чином, причини та морфологія еволюції пітекантропів у сучасних людей залишаються загадкою, незалежно від того, що стверджують антропологи.

Переходи і провали

Homo habilis вважається першим представником роду Homo, як це стверджує видатний англійський антрополог П. Ендрюс, який називає Homo habilis “першою достовірною людиною”. Це підтверджується морфофізіологічними параметрами найбільш ранніх представників роду Homo, які, безсумнівно, повинні були пройти еволюційну стадію, аналогічну Homo habilis.

Однак, ідентифікація конкретних знахідок з теоретично передбачуваним вихідним таксоном роду Homo виявилася складною задачею. Навіть питання про реальне існування самого виду Homo habilis залишається відкритим.

Дані, що стосуються основних знахідок, віднесених до Homo habilis, викликають сумніви щодо їх приналежності до одного виду. Наприклад, існує значна різниця в довжині тіла скелетних залишків гіпотетичних хабілісів (109-152 см, а окремі індивідууми ще нижчі), варіації в розмірах мозку тощо.

Це дає підставу припустити, що частина знахідок, що зараховуються до Homo habilis, може бути віднесена до цього таксону і підтверджує його як першого вихідного виду людського роду.

Згідно з сучасними даними, перша популяція людських істот з’явилася на Землі 2-2,5 млн років тому. Іноді називаються більш ранні дати, але вони поки що не зустрічають загального визнання.

Щодо місця появи, то існує дискусія між прихильниками африканської та азіатської гіпотез прабатьківщини людства. Наразі факти зобов’язують визнати більш обґрунтованою африканську гіпотезу не тільки через велику кількість і різноманітність відповідних знахідок, а й через перспективність таких таксонів, як афарський австралопітек і Homo habilis, для яких на кабінетному рівні вже вибудувано “ланцюги спадкоємності” серед усього розмаїття форм гомінід пліоплейстоценового часу.

Австралопітек афарський

Фото: Livejournal
Австралопітек афарський

В Африці відбувається важливий еволюційний процес, який демонструє перехід від гомінід типу афарського австралопітека до Homo habilis, а також подальший перехід до більш прогресивної форми - Homo erectus. Цей процес підтверджується численними знахідками, відомими як “африканські пітекантропи”.

Одне з найважливіших відкриттів - знахідка 1983 року в Наріокотомі, розташованому на західному березі озера Туркана в Кенії. Тут було знайдено повний кістяк 12-річного Homo erectus. За даними надійного датування, його вік становить приблизно 1,6 млн років.

Антропологічний аналіз кістково-м’язової системи людини вказує на те, що її великі ноги та слабкі руки не пристосовані для швидкого лазіння і стрибків по деревах шляхом розгойдування (брахіації). Це свідчить про те, що брахіація, на відміну від тверджень Дарвіна, була неможливою для найближчих тваринних предків людей.

Морфологія викопних презінджантропів, а також сліди двох стоп у скам’янілому вулканічному попелі Летолі (Танзанія) свідчать про те, що двонога локомація на мільйони років випередила працю. Виникає питання, чому передні кінцівки людей стали коротшими та слабшими, хоча сильні руки дають явні переваги в полюванні та праці, особливо з примітивними знаряддями?

Інший аспект цього питання полягає в тому, чому шимпанзе або вимерлі австралопітеки, які мільйони років були напівпрямоходячими, споживали м’ясо і часто використовували палиці та кістки, не перейшли до праці?

Цікаво, що деякі ранні презінджантропи в деякому відношенні були ближчі до сучасної людини, ніж більш пізні пітекантропи, з їхніми довгими руками, величезними зубами і надбрівним валиком, що деякі відомі палеоантропологи, такі як А. Валлуа, Г. Осборн, Г. Хеберер, відмовляються визнавати в них людського предка.

Також виникає питання, як в одній і тій самій екологічній ніші в один і той самий час могли мільйони років співіснувати настільки різні форми антропоїдів, як австралопітеки грацільні (Australopithecus africanus), масивні (Australopithecus robustus), ще більші зінджантропи (A. boisei) та незрівнянно більш прогресивні хабіліси?

Написати коментар